Уроците от миналото – историята, която не трябва да заглъхне

„Уроците от миналото – действие за бъдещето“, Програма на Olga Lengyel Institute, New York,
за част от училищната общност на Професионалната гимназия по транспорт „Никола Йонков Вапцаров“ се свързва с преживяването на финалните активности, заложени в проекта „Съдбата на българските евреи. Музиката на Холокоста“. Избрахме да се запознаем и изследваме съдбата на евреите в балканските страни още от 2016г. и с ученици, родители, учители и сътрудници посетихме трикратно концентрационния лагер „Црвени крст“ в Ниш, паметни места в Солун, Скопие, Букурещ, Пирот.
Темата е трудна и болезнена… Особено за съдбата на евреите в териториите, администрирани от страни съюзници на Оста през Втората световна война. Откроиха се истории за човечност и саможертва за спасяване и такива за крайна, хладнокръвна жестокост…
Зад мрачната статистика стоят прекършени човешки съдби…
Музиката и песните имат способността да изразяват човешките чувства и емоции, да въздействат дълбоко…
За част от концлагеристите тези мелодии са последните звуци преди края…
Лика Ешкенази е в училището ни за втори път. При първото си посещение ни разказа за участието си в програма с еврейски песни в гр. Лече, Италия, за песните-молитви на преживяващите Холокоста евреи. Прие да ни въведе в традициите и празниците на еврейската общност, в движението на мислите, чувствата и надеждите на евреите, в стиховете, размислите, болката…
Благодари за смелостта на предците ни, които спасяват 49 000 български евреи, в това число и нейното семейство, и акцентира, че това е причината да бъдем зедно в тази среща…
Г-жа Маргарита Левиева, преподавател по български език и литература в гимназията, съдейства всеотдайно не само срещата да се случи, но подготви и представи информация и видео филми с интервюта на оцелели от Холокоста евреи, режисирани по идея на Стивън Спилбърг.
Оценяваме важността на стремежа за непредубеден прочит на историята като най-първостепенна компетенция за учениците ни заедно със способността за критична преценка на информация, събития, мнения, коментари, за разпознаването на стереотипи и предразсъдъци като оправдание за липса на разбиране и толерантност към различията между хората/културни, религиозни, етнически…/
Нагласата да позволим сближаване отваря възможност да разберем причините, поради които другият човек се държи по определен начин, а това внася яснота за нас как да отразим адекватно заявените послания и реакции, което отваря в последващ момент стъпки за действие, основани на общочовешките ценности.
Историята трябва да се помни!
Важно е учениците да бъдат информирани и научени да мислят критично, да разпознават сигналите за манипулации и подмяна на демократичните ценности, да отстояват осъзнато своите и правата на други хора.