УЧЕЙКИ СЕ ОТ МИНАЛОТО, ДЕЙСТВАМЕ ЗА БЪДЕЩЕТО ХОЛОКОСТЪТ И СЕДМОТО ИЗКУСТВО

Поставихме финалната точка на проекта „Холокостът и седмото изкуство“ по програмата „Учейки се от миналото, действаме за бъдещето“ в партньорство с  The Olga Lengyel Institute в Ню Йорк с вълнуваща среща и „семпъл“ (според думите на нашата сладкодумна гостенка Лика Ешкенази) разказ за  спасителната човещина на предците ни, за силата и закрилата на вярата и семейството… За събитията след протестната манифестация на 24 май 1943 г., дълбоко засегнали и неговото семейство,  говори и г-н Олег Левиев. Смисълът и значението на празника Шабат (събота) и приемствеността му с християнството представиха заедно с г-жа Маргарита Левиева. От традиционната празнична и много богата шабатна трапеза присъстваха задължителните хляб (наречен хала) и вино (за децата – гроздов сок), които всъщност са своеобразен мост между юдаизма и християнството и които са символ на вярата, която изповядва човеколюбие. А традиционният поздрав за деня, „Шабат шалом!“, съчетава в себе си посланието за мир и благоденствие.

Историята трябва да се помни, важно е уроците на Холокоста  да са пример и знание и с изясняването на въпроса за причините за създаването на стереотипите, предразсъдъците и дискриминацията –  кого облагодетелстват те, какво причинява разрушителното им въздействие върху  отделни хора, групи или общности с цел критична преценка на реалностите и възможностите за отговор и въздействие. Значимо е да се изведе на преден план как човечността надделява над злото чрез добрината, направена за безпомощния и онеправдания, че се случва  човешкото страдание да е причина за обмисляне и преоценка на приоритетите, да е мотив за съпричастие и защита на истината. 

Тези истории открояват личния избор на всеки човек през преживяванията, подвластни на наследената омраза или вяра в доброто, в динамиката на събития, в които често време за размисъл липсва. Затова работим за развиването на общочовешките добродетели като пазители на свободата и човешките права и днес, за изграждането на качества на характера и умения за общуване, които правят разбирането и емпатията възможни. Важно е учениците да бъдат информирани,  да разпознават сигналите за опасност и да знаят как да реагират при манипулации и подмяна на ценностите. Между идеала и реалността се подреждат разочарования, душевни травми, отхвърляне, неуспехи, липса на разбиране, подкрепа, обич… И някои от тях запълват пробойните всякак. Всичко започва с решението да дадеш от своето време, внимание, уважение, знания, настойчивост или друго, което е нужно. Това, с  което  семейството не може или не знае как да се справи, е грижа на общността, на всеки човек, който може, знае и иска да помогне.